Close

4 maart 2016

Mister & Miss Marketing

Informatie op aantrekkelijke wijze aanbieden, iemand nieuwsgierig maken voor een boodschap? Dat is de droom van ieder bedrijf. Met de komst van social media is dit voor elk bedrijf ook een stuk gemakkelijker en gratis te vervaardigen (via eigen social media kanalen kan de bedrijfsboodschap immers uitgedragen worden). Hoe dit visueel vormgegeven wordt is vaak nog wel een punt van aandacht. Infographics kunnen hier uitkomst bieden, maar ook hiervoor gelden regels om ze effectief en aansprekend te krijgen. De vraag rijst….

Waar dien je als communicatievrouw of communicatieman op te letten voor het maken van aansprekende infographics?

Een infographic is een combinatie van iconen of afbeeldingen waarmee veel (cijfermatige) data wordt samengevat. Een infographic zorgt in de social media al snel voor engagement. Het is scanbaar en optimale, visuele snackcontent. Toch zijn niet alle infographics even succesvol.

Onsuccesvolle infographics bevatten:

  • Teveel data: Een overkill aan informatie leidt de aandacht en focus alleen maar af. Bovendien krijgen personen die zo’n volle infographic bekijken de neiging om op zoek te gaan naar vergelijkbare informatie om de statistieke en data te controleren.
  • 3D is onnodig: Het kan cool lijken en er qua lay-out mooi uitzien, maar het verstoort in werkelijkheid heel erg de wijze waarop data gepresenteerd moeten worden. Dit kan erin resulteren dat kijkers de data uit de infographic niet helemaal goed begrijpen.
  • 100%, geen 200%: Graphs in de infographic moeten in de data cijfermatig wel kloppen. Het kan niet zo zijn dat percentages bij elkaar te hoog uitkomen of dat data met elkaar gecombineerd worden. Dit geeft een vertekend beeld in de infographic.
  • Onoverzichtelijkheid: Hou het simpel en overzichtelijk. In 1 oogopslag moeten personen de infographic snappen.

Succesvolle infographics bevatten:

  • Foto’s en iconen: Ze maken de infographic rijk, vatten de inhoud samen en maken deze scanbaar. Vermijd daarom, nogmaals, teveel tekst. Let ook op met foto’s die veel details hebben en tijd vergen om die te kunnen begrijpen.
  • Cirkeldiagrammen of staafdiagrammen: Ze lijken misschien wat suffer dan 3D-diagrammen, maar ze geven de informatie wel op de meest duidelijke en eerlijke manier weer. Informatie vertekent zo niet en het is goed mogelijk om meerdere data-informatie te verwerken in een cirkeldiagram of staafdiagram.
  • Genoeg tussenruimtes: Hou het geheel en het design rustig voor het oog door genoeg witruimtes over te laten. Zeker tussen de verschillende graphs in de infographics en bij tekstvakken is dit van belang.
  • Een simpel kleurenpalet: 2 of 3 kleuren zijn genoeg voor een infographic om deze chic en aantrekkelijk eruit te laten zien.
  • Een op elkaar afgestemd design en onderwerp: design moet in overeenstemming zijn met het thema van de infographic. Anders zorgt dit voor verwarring.  

info2