Close

19 februari 2016

Mister & Miss Marketing

Presenteren professionaliseren. Vorige week ging de blog over het verschil tussen PowerPoint & Prezi. Deze week wordt er dieper ingegaan op Prezi. Voor een professioneel en goed gebruik van deze tool zijn er verschillende tips en trucs. De vraag rijst…..

Welke tips en trucs kunnen de communicatievrouw of communicatieman verder brengen in het werken met Prezi? 

De acht tips en trucs omtrent het werken met Prezi zijn hieronder op een chronologische volgorde gezet:

1. Structuur als basis….

In Prezi is een inhoudsopgave niet nodig. Uit het totaaloverzicht moet duidelijk blijken wat de belangrijkste onderdelen zijn van je presentatie. Door deze onderdelen te laten opvallen met gebruik van beeld of tekstgrootte, heeft de kijker direct overzicht. Geswitcht wordt er steeds door te wisselen tussen deze onderdelen. Geef deze onderdelen dus een overkoepelende term, die eenduidig is.

2. Brainstorm erop los….

Bij conceptontwikkeling is het een tactiek om te kiezen voor mindmapping. Dit biedt houvast en ordent losse gedachten omtrent het opzetten van de presentatie. Prezi biedt de mogelijkheden om online simpel je eerste conceptidee te delen met collega’s. Als de verhaallijn en volgorde duidelijk zijn dan kan op makkelijke wijze een presentatie tot stand gebracht worden.

3. Just do it!….

Zoek de grenzen op van Prezi en ga aan de slag. De basis van Prezi is eenvoudig en binnen een uur onder de knie te krijgen als het voor een eerste keer gebruikt wordt.

4. Huisstijl maakt iets eigen….

Prezi heeft weinig font-keuzes. Dit is op te lossen door je eigen stijl te laten ontwikkelen bij Prezi zelf. Een andere manier is door je teksten op te maken in Flash en deze te exporteren als een SWF bestand. Dit kun je inlezen in Prezi, waardoor je je eigen stijl creëert. Begin met deze stap!

5. Zoom in op Vectorbestanden….

Door het gebruik van vectorbestanden (PDF/SWF bestanden) kun je optimaal gebruik maken van de zoomfuncties van Prezi. Bij het inzoomen op een vectorbestand blijft de afbeelding of het eigen logo scherp, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een JPG-bestand. Hierdoor ziet je Prezi er ook ingezoomd professioneel uit.

6. Opties zijn er niet voor niets….

Gebruik alle mogelijkheden die Prezi biedt op het gebied van media toevoegingen, zoals bijvoorbeeld bij YouTube video’s. Bij Prezi is het invoegen hiervan zeer makkelijk, want je hoeft alleen de URL (de link of het adres van de website) in een tekstvak te plakken. Automatisch maakt Prezi hier een video van. Door het allemaal gebruiken van de mogelijkheden wordt de presentatie dynamischer en veel aantrekkelijker voor de toehoorder.

7. Vloeiende dynamiek….

Zorg dat gerelateerde onderdelen vlak bij elkaar liggen. Dan zijn de overgangen in je verhaallijn kort en vloeiend. Teveel beweging zorgt voor een duizelig effect en leidt af van de inhoud van je Prezi.

8. Resultaat in beeld….

Prezi’s zijn prachtig, maar hebben soms het nadeel dat ze te zwaar zijn om online te bekijken. Je kunt je Prezi daarom beter downloaden en offline tonen in een speciale Prezi player. Dit zorgt ervoor dat je Prezi altijd en overal goed kunt laten zien.