Close

5 februari 2016

Mister & Miss Marketing

Als Mister en Miss Marketing vallen Facebook en Twitter ons op. Dagelijks zijn we erop actief en dan merk je de kleinste details. Er is wat aan de hand, de tijdlijn ziet er op beiden sociale media niet meer zo uit als eerst. De vraag rijst….

Waarom experimenteren/worstelen de communicatiemannen en communicatievrouwen van Facebook en Twitter met de weergave van hun tijdlijn voor nieuwsberichten?

Sociale media hebben allerlei redenen om zichzelf aan te passen en opnieuw uit te vinden. De grootste veranderingen voor iedere gebruiker zijn die in de lay-out óf die in het nieuwsoverzicht. Facebook en Twitter zijn nu met dit laatste bezig om te zorgen dat ze bij blijven voor hun ‘gebruikers’. Ze willen die niet verliezen, want dan gaan ze zelf ten onder. Los van elkaar experimenteren of testen ze op een andere manier de reacties van hun doelgroep om te kijken wat de beste vorm is voor de weergave van het nieuwsoverzicht.

Facebook wil zijn nieuwsoverzicht aanpassen, waardoor de ‘feed’ er anders uit gaat zien als een persoon inlogt. Ze willen beter luisteren naar hun gebruikers. Dit willen ze doen door een grootschalige enquête te houden door gebruikers naar hun ervaringen te vragen en te ze te vragen wat ze verbeterd willen zien. Het nieuwsoverzicht wordt nu nog samengesteld op basis van het aantal keer dat een bericht wordt aangeblikt, gelikt of gedeeld. Ook het aantal commentaren telt daarbij mee. Op basis van de uitkomst van het onderzoek bij de doelgroep en gebruikers zal de tijdlijn in de toekomst veel persoonlijker worden. Bedrijfsmatig houdt het in dat ook de onbekendere bedrijven, organisaties of instanties meer kansen krijgen om zich te profileren en tot een gelijk publiek te komen als de gerenommeerde bekende bedrijven op dit sociale platform.

Het sociale medium Twitter experimenteert nu met het tonen van populaire trending tweets in de tijdlijn van gebruikers. Door ze in het hoofdmenu of het totale nieuwsoverzicht te tonen weet Twitter dat de aandacht van gebruikers nog sneller op deze berichten wordt gevestigd. Het nadeel is dat de chronologie uit de tijdlijn verdwijnt. Eerst was dit gesplitst en zagen twitteraars aan de zijkant de trending topics. Door alles eerst te bestempelen als experiment meet Twitter de reacties van gebruikers van dit platform. Valt niemand over de veranderingen dan wordt een experiment doorgevoerd. Krijgt een initiatief veel weerstand dan wordt deze teruggedraaid zonder al teveel imagoverlies van Twitter.