Close

6 mei 2016

Mister & Miss Marketing

LinkedIn is een groot zakelijk netwerk. Belangrijk dus. Met een goed gevuld profiel dat actueel is en voorzien is van een professionele foto, headline en “online cv” kom je echt al een heel end. Je wordt al zakelijk gevonden, maar cruciaal voor geïnteresseerden die op je profiel komen is toch wel de samenvatting. Hierin schrijf je beknopt op wat je ervaringen, deskundigheid en persoonskenmerken zijn. Zo weet iemand direct of jij zakelijk gezien interessant bent. De vraag rijst….

Hoe ziet een goede samenvatting eruit voor iedere communicatieman en communicatievrouw die zich op dit platform begeeft?

Een goede samenvatting, LinkedIn Summary, bevat kort je belangrijkste kwaliteiten. Dit zodat opdrachtgevers, recruiters en potentiële werkgevers direct zien waarom ze jou moeten bellen. Vier tactieken zijn er om de samenvatting nog beter te krijgen of maken:

Tactiek 1 – Focus op resultaat; Een uitstekende manier om tot een samenvatting te komen is door te kijken naar de door jou behaalde resultaten uit eerdere werkervaringen. Dit hoeft niet met cijfers, maar kan worden beschreven door je doel kenbaar te maken. Met concrete argumenten kun je in je samenvatting aantonen waarin je succesvol bent en wat je daarvoor hebt gedaan om dit te bereiken. Bijvoorbeeld: “Als evenementencoördinator is het mijn doel om uw organisatie te promoten met speciale en unieke evenementen. Ik beschik over de connectie met diverse artiesten en weet wat er achter de schermen moet gebeuren. Deze kennis heb ik tijdens festivals als Concert at Sea en evenementen als Heineken Experience opgedaan.”

Tacktiek 2 – Benoem expliciete vaardigheden; Door vaardigheden en programma’s te benoemen, waarmee u kunt werken wordt het veel concreter wat je kan en waar jouw expertise ligt. Benoem bijvoorbeeld dat u kunt werken met ‘WordPress of Photoshop’. Kies daarbij de relevante programma’s uit binnen jouw branche.

Tactiek 3 – Vertel een verhaal; Na de harde feiten, zoals bij tactiek 1 en 2, moet je je richten op het vertellen van een verhaal in de samenvatting. Iets dat in verhaalvorm vertelt wordt, onthoudt men beter. Vertel daarbij een persoonlijk verhaal dat betrekking heeft op kwaliteiten, die je in je dagelijkse werk dat je aan het zoeken bent nodig hebt.

Tactiek 4 – Wees kort & kernachtig; Remember, het is een samenvatting. Dit moet dus beknopt en kort zijn. Anders leest men het ook niet meer. Help de lezer desnoods met alinea’s, tussenkopjes en opsommingen. Ook speciale tekens en symbolen zijn goed om de aandacht te trekken, mits dit bij je beroep kan en in het verhaal dat je vertelt van relevante waarde is.

Een goede samenvatting op LinkedIn is voor je vindbaarheid erg belangrijk. Goede zoektermen en specificatie van die zoektermen (zoals:’redacteur binnenland’) in je samenvatting opnemen is slim, want je profiel rankt dan hoger in de LinkedIn-zoekresultaten. Hiermee vergroot je de kans om door relevante mensen gevonden en aangesproken te worden. Het schrijven van een goede samenvatting zorgt er tevens voor dat mensen langer op je pagina blijven en aandachtiger naar de overige informatie (lees: je complete ‘online cv’ gaan bekijken!).

Hopelijk ga je deze tactieken toepassen en krijg je jouw droombaan via LinkedIn.