Close

25 maart 2016

Mister & Miss Marketing

Eieren, paasstol en alles van chocolade. Pasen is, los van religieuze lading, een heerlijk feest dat volop wordt gebruikt om te snoepen. Uitpakken met diner en tussendoortjes hoort erbij. Albert Heijn, Jumbo, Lidl en Aldi spelen erop in. Ook bij andere winkels dan de supermarkten kleuren etalages geel. Speciale producten worden voor Pasen ontwikkelt en zijn enkel tijdens Pasen te koop.
Voor Mister & Miss Marketing rijst de vraag….

Wat is de commerciële marketing- en PR-kant van het Paasfeest waar communicatievrouwen en communicatiemannen van op de hoogte moeten zijn?

Tijdens de Paasdagen consumeren Nederlanders net als tijdens de Kerstdagen veel meer dan gebruikelijk. Oorzaken hiervoor liggen in de combinatie van vrije tijd en het feit dat iedereen er wat speciaals van wil maken. De vrije tijd maakt het mogelijk dat er langer gekookt kan worden en dat er meer tijd thuis is om te gaan snoepen. Daarnaast zijn uitjes naar attractieparken, musea, winkelcentra en restaurants ook vormen van consumeren. Als je dit optelt dan kom je voor de Paasdagen uit op veel hogere aantallen voor consumpties per hoofd van de bevolking dan in reguliere weekenden het geval is.

De marketing en PR rondom Pasen begint elk jaar eerder. Zo’n 2 maanden vooraf worden er al hints en kleine hoekjes in winkels gemaakt, waarop producten met betrekking tot Pasen te vinden zijn. Onbewust brengt dit mensen in de stemming en geven ze mensen de tijd om zich te oriënteren op de naderende feestdagen. Dit wekt ook een hogere verkoop in de hand, omdat mensen dan gaan “hamsteren” (dit doordat ze dan producten zien die ze met Pasen willen hebben, bang worden dat die uitverkocht zijn als het zover is en ze daarom alvast gaan kopen). Evenementen, attractieparken, winkels, musea of restaurants communiceren ook al ruim vooraf welke acties ze hebben tijdens de Paasdagen. Want, dat is nog een ding -> met Pasen (of elke andere feestdag) wordt vaak een PR-moment gepakt en een actie verricht. Dit is tactisch en heeft tot doel om zo een positief imago bij de consument te verkrijgen en deze aan zich te binden.

Uniek en ook wel opvallend zijn de weinige christelijke voorstelling op typische ‘paasproducten’. Paashazen, eieren, kuikens en bloemen domineren het beeld. Dit terwijl het van origine een christelijk feest is met een betekenisvolle religieuze lading. Dankzij de keuze voor ‘neutrale’ beelden als de paashaas, eieren, kuikens en bloemen wordt het een feest dat iedereen (religieus en seculier) aanspreekt. Daarnaast zijn de paashaas, eieren, kuikens en bloemen ook uitnodigend. Ze stemmen vrolijk en maken de toeschouwer ervan eigenlijk ook enthousiast voor de komst van het voorjaar. In die zin richt de commerciële markt van massaproducten zich met Pasen dus meer op de verwijzing en link met de lente dan op het traditionele verhaal achter het Paasfeest.

In de laatste zin komt al een term voor die nog steeds belangrijk is voor marketing en PR; het hebben van een ‘verhaal’. Ook de paashaas is een verhaal op zich. Dit verhaal raakt vooral kinderen, die vervolgens hun ouders aansteken. Aan dit verhaal zijn ook nog eens tradities gekoppeld. De tradities – het verstoppen van paaseieren en het beschilderen van eieren met het gezin – zijn handig om de interactie en het eigen initiatief te stimuleren van (consumerende) burgers. Deze activiteiten zijn hartstikke leuk en zullen ervoor zorgen dat het feest ‘eigen’ voelt, zodat het ook niet zo makkelijk en gebruikelijk is om een jaar geen Pasen te vieren. Sociaal- en maatschappelijk gezien is ook het gebruik erin geslopen om deel te nemen aan de viering van Pasen. Vanuit de jeugd – op basisscholen – wordt je opgevoed met de gebruiken tijdens Pasen en leer je deze dagen te waarderen door de associatie met knutselen, gezelligheid en veel eten. Kortom, maar wel een beetje oneerbiedig: de kudde/het volk wordt al op jonge leeftijd ‘verslaafd’ aan Pasen gemaakt.

Natuurlijk is het niet schadelijk voor het individu dat Pasen goed gevierd wordt en dat dit individu toegeeft aan de marketing- en PR-grillen rondom Pasen. Het is een vrolijk feest waar geen enkel kwaad in schuilt. Religieus gezien een belangrijk moment in het jaar. Deze blog is enkel en alleen geschreven ter bewustwording van het commerciële verhaal tijdens Pasen.

Namens Mister & Miss Marketing: Prettige Paasdagen!