Close

13 april 2016

Focus

Hebben jullie ook wel eens dat je op werk zit achter je computer en wil beginnen met al het werk dat voor die dag klaar staat voor de komende 8 uur, maar dan lukt het gewoon niet. Je hebt geen idee waarom, of juist wel.

Je hoofd voel zo vol aan en onwijs druk maar tegelijkertijd ook leeg en je eindigt met het staren naar je scherm zonder dat er wat nuttigs uitkomt.

Afgelopen week had ik daar zelf last van en vroeg me eigenlijk af wat je daar nou precies aan zou kunnen doen. Afgeleid zijn is menselijk en iedereen heeft er weleens last van, de vraag is, wat kun je er aan doen?

Externe factoren

Allereerst is het goed om te weten wat er in je omgeving aanwezig is dat er voor zorgt dat je je niet kan focussen. Dit kan van alles zijn, zoals je honger omdat je te weinig hebt gegeten, persoonlijke problemen die in je hoofd rondspoken of een collega (of zelfs je baas) die je om de paar minuten stoort om dingen te vragen.

Veel van deze factoren zijn makkelijk te elimineren zoals een hongerige maag of een een pratende collega (oordopjes in en druk lijken, wat ik meestal doe).

Multi-tasking

Na het vaststellen van de factoren die je hebben beïnvloedt, kan je in veel gevallen al vaststellen dat je aan het multitasken bent. En precies dat, multitasken, is iets waar de mens gewoon niets van kan. Belangrijk is nu dan ook om je te proberen te focussen per taak en niet alles door elkaar probeert te doen! Dit is ook van toepassing op de gedachtes die in je hoofd ronddwalen over van alles en nog wat (van ‘wanneer moest ik de vuilnis ook alweer buiten zetten?’ tot ‘waar sta ik nu nou in het leven’), gun jezelf tijd voor die gedachtes maar zorg ervoor dat je het op zijn tijd doet. Makkelijk gezegd, maak eerst de spreadsheet af die voor je staat en denk dan na over de dingen in het leven de komende 5 tot 10 minuten om vervolgens aan die ene presentatie te zitten.

Lijstjes

Wat heel erg helpt in tijden van gebrek aan concentratie zijn lijstjes maken! Standaard heb ik ook mijn bureau een pak post-its staan die ik gebruik om een lijstje te maken wat ik die dag gedaan moet hebben. Vaak geef ik mezelf dan even een pauze voor mijn eigen gedachtes steeds wanneer ik een taak heb volbracht.

Succes komende week!